محل لوگو

کاپ قاعدگی و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید


کاپ قاعدگی که این روزها بسیار نام آن را می‌شنویم، یک محصول بهداشتی نوین برای استفاده بانوان در دوران عادت ماهیانه است. این محصول یک فنجان کوچک از جنس مواد انعطاف پذیر است، که معمولاً از پلاستیک ضد حساسیت و یا سیلیکون ساخته می‌شود. این محصول با هدف جمع آوری خون قاعدگی و جلوگیری از خروج آن از واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاپ قاعدگی که تحت عنوان فنجان قاعدگی نیز شناخته می‌شود، نسبت به دیگر محصولات قاعدگی مانند نوار و تامپون می‌تواند مقدار بیشتری خون را در خود جمع آوری کند و از این جهت زمان بیشتری قابل استفاده است. میانگین مدت زمان استفاده از کاپ قاعدگی 6 الی 12 ساعت، با توجه به میزان خونریزی که در خانم‌ها متغیر است متفاوت می‌باشد. در ادامه مزایای کاپ قاعدگی و همچنین استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با کاپ قاعدگی و مزایای آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی
اگر قصد دارید از کاپ قاعدگی به جای نوار بهداشتی استفاده کنید، بهتر است با یک ماما و یا پزشک متخصص زنان مشورت کنید. زیرا ابتدا لازم است نوع و اندازه کاپ قاعدگی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید، که نیاز به مشاوره ماما و یا پزشک متخصص دارید. علاوه بر این، هر چند مزایای کاپ قاعدگی نسبت به دیگر محصولات بهداشتی بانوان بیشتر است، اما استفاده از آن در برخی موارد برای مثال استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان، دارای محدودیت‌هایی است که باید رعایت شود. 

مزایای کاپ قاعدگی چیست؟
1- دوستدار محیط‌ زیست و مقرون‌ به‌ صرفه بودن آن

یک کاپ قاعدگی را می‌توان تا چندین سال و به دفعات، مورد استفاده قرار داد. این یعنی در صورت استفاده از این محصول، زباله کمتری تولید می‌شود و البته لازم به خرید مداوم محصولات بهداشتی نخواهید داشت. البته برخی کاپ‌های قاعدگی یک بار مصرف هستند که قابل شستشو و استفاده مجدد نیستند و شما در هنگام خرید باید این مورد را در نظر بگیرید.

2- قابلیت استفاده در بازه‌های زمانی طولانی‌تر

نوار بهداشتی و تامپون را در بازه‌ی زمانی 4 الی 8 ساعت باید تعویض کرد. این در حالی است که کاپ قاعدگی را می‌توان تا 12 ساعت نیز نگه داشت. به همین دلیل برای استفاده طولانی مدت در طول شب، استفاده از کاپ قاعدگی راحت‌تر و کم دردسرتر است. 

3- گنجایش بیشتر

کاپ قاعدگی در هر بار استفاده می‌تواند تا 30 میلی‌لیتر مایع را جمع آوری کند. این در حالی است که تامپون و یا نوار بهداشتی، در بهترین حالت فقط گنجایش 15 میلی‌لیتر مایع را دارند. این یعنی در مواردی که خونریزی شدید قاعدگی دارید، می‌توانید از کاپ قاعدگی استفاده کنید و نگران هیچ چیز نباشید.

4- کمتر شدن بوی نامطبوع

خون قاعدگی زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، بوی نامطبوعی تولید می‌کند که این بو به شلوار و لباس زیر شما سرایت می‌کند. کاپ قاعدگی از خارج شدن خون از واژن جلوگیری کرده و از این طریق بوی نامطبوع را کاهش می‌دهد.

5- ایمن‌تر بودن

استفاده از تامپون در مواردی، احتمال ابتلا به سندروم شوک سمی را افزایش می‌دهد، در حالی که با استفاده از کاپ قاعدگی دیگر نگران این مورد نخواهید بود.
همچنین استفاده از پودر جاذب در نوارهای بهداشتی، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که استفاده از کاپ قاعدگی که در آن هیچ پودر جاذبی استفاده نمی‌شود، این نگرانی را به صورت کامل رفع کرده است.

کاپ قاعدگی برای دوشیزگان
این سوال که آیا بانوان دوشیزه می‌توانند از کاپ قاعدگی استفاده کنند یا خیر، امروزه به یک سوال جدی تبدیل شده است. برای پاسخ به این سوال باید بدانید که کاپ قاعدگی به صورت کامل داخل واژن قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای بانوان دوشیزه ایجاد کند.

نظر بسیاری از متخصصان این است که کاپ قاعدگی برای دوشیزگان مناسب نیست. چون باعث پارگی پرده بکارت می شود، زیرا کاپ قاعدگی کاملاً باید داخل واژن قرار بگیرد. به دلیل ورود کامل کاپ قاعدگی به داخل واژن، امکان کشیدگی و آسیب پرده بکارت وجود دارد. در برخی از سنت‌ها و فرهنگ‌ها به غلط پرده‌ی بکارت نشانه باکرگی دانسته می‌شود و از این جهت استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان معمولاً توصیه نمی‌شود. هرچند که به جز این مورد، منع دیگری برای استفاده از کاپ قاعدگی برای دوشیزگان وجود ندارد. 

مواردی که در هنگام استفاده از کاپ قاعدگی باید در نظر بگیرید
هرچند که به صورت کلی استفاده از کاپ قاعدگی در مقایسه با تامپون و نوار بهداشتی مزایای بیشتری دارد، اما در مواردی نیز ممکن است برخی از افراد تامپون و نوار بهداشتی سنتی را ترجیح دهند.

۱- احتمال بروز حساسیت

در نظر داشته باشید که کاپ قاعدگی پس از هر بار استفاده و خارج کردن از واژن، باید به صورت کامل و با حساسیت ویژه شسته شود، در غیر این صورت ممکن است موجب بروز حساسیت شود.

۲- در صورت استفاده نادرست ممکن است ایجاد ناراحتی و یا حساسیت کند

قرارگیری صحیح کاپ قاعدگی داخل واژن بسیار مهم است و در دفعات اول استفاده ممکن است احساس ناخوشایندی نسبت به قرارگیری کاپ قاعدگی داخل واژن داشته باشید.

۳- سندرم شوک سمی (TSS)

سندروم شوک سمی که این روزها نام آن را را زیاد می‌شنویم، آلودگی عفونی واژن است. البته شاید جالب باشد که بدانید سندروم شوک سمی بیش از هر موردی، در هنگام استفاده از تامپون اتفاق می‌افتد و قرار گرفتن نام این سندورم در کنار کاپ قاعدگی، فقط یک تبلیغ منفی برای این محصول است.

4- انتخاب سایز مناسب کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی دارای سایزبندی می‌باشد و همانطور که قبلا نیز گفته شد، برای انتخاب سایز و نوع مناسب در خرید اول، بهتر است که به ماما و یا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

منبع: نبض ما 

 

  انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 4

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما